Wednesday, March 27, 2013

မူဆလင္ ရခုိင္ဘုရင္ ရွိသလား


Buddhist or Muslim Rulers?

Models of Kingship in Arakan (Western Burma) in the Fourteenth to Fifteenth Centuries

By Michael W. Charney

 

          ရုိဟင္ဂ်ာ ဆိုသူေတြက ေရွးေဟာင္းရခိုင္ၿပည္မွာ မူဆလင္ အားေကာင္းတယ္၊ တခ်ိဳ႕ရခိုင္ဘုရင္ေတြေတာင္ အစၥလမ္ ဘာသာ ကိုးကြယ္တယ္၊ အခုမွ စားၿပီးနားမလည္ လုပ္ေနတယ္ စသည္ၿဖင့္ ေၿပာေလ႔ရွိတယ္။ အဲဒါေတြ အေထာက္အထား ရွိ၊ မရွိကုိ Charney က ေရးထားတယ္။

          ေၿမာက္ဦးေခတ္က ဘုရင္တခ်ိဳ႕ဟာ အစၥလမ္ဘြဲ႔ခံတယ္၊ အဲဒီ ဘြဲ႔ကို ပါရွန္းစာ နဲ႔ ေရးထားတဲ႔ ဒဂၤါးေတြ၊ ( ၿမန္မာ အရဟံ လို ) ကာလီမာ စာတမ္း ပါတဲ႔ ဒဂၤါးေတြကို နန္းတက္ပြဲမွာ ထုတ္ခဲ႔ဘူးတယ္။ မူစလင္နန္းတြင္း စတိုင္နဲ႔ မင္းခမ္းမင္းနားေတြကို လုပ္ေလ႔ရွိတယ္။ ႏုိင္ငံၿခားသား ဧည့္သည္ေတြက အဲဒီ ဘုရင္ေတြကို ဗုဒၶဘာသာ၊ မူဆလင္ ဘာသာ စသည္ၿဖင့္ ထင္ရာမွတ္တမ္းေရးသြားတတ္တယ္။ ရခုိင္ရာဇဝင္မွတ္တမ္းေတြမွာလည္း တခ်ိဳ႕ရခိုင္ဘုရင္ေတြက ဘဂၤလား စူလတန္ရဲ႕ လက္ေအာက္ခံ ၿဖစ္ဘူးတယ္လို႔ မွတ္ထားတာေတြလည္း ရွိတယ္။ ဒီေတာ့ ထင္လည္း ထင္ခ်င္စရာ ၿဖစ္ေနတယ္။

          Charney က ၊ ၇ ကေန ၉ ရာစုအထိ ေဝသာလီေခတ္၊ ေနာက္ အုပ္စုေသးေလးေတြကြဲၿပီး အခ်င္းခ်င္း တိုက္ေနတာက ၁၃ ရာစုအထိ၊ ၁၃ ကေန ၁၅ က ေလာင္းက်က္ေခတ္၊ ၁၄၃၀ ကေန ၁၇၈၅ ကို ေၿမာက္ဦးေခတ္ ဆိုၿပီး ေခတ္ေလးေခတ္ခြဲၿပီး ေလ႔လာတယ္။ ေခတ္စားခဲ႔တဲ႔ ဘာသာေတြက ဟိႏၵဴ ၊ မူဆလင္ နဲ႔ ဗုဒၶဘာသာ ( ေထရဝါဒ၊ မဟာယာန၊ တႏၱရ ) ေတြ ၿဖစ္တယ္။

          သူက အစၥလမ္ယဥ္ေက်းမႈ က်င့္သုံးၿခင္း ( cultural islamicisation ) နဲ႔ အစၥလမ္ဘာသာကို ကိုးကြယ္ၿခင္း ( religious islamisation ) ဆိုၿပီး ၂ခုခြဲႀကည့္တဲ႔ Philip B Wagoner ရဲ႕ model ကို သုံးၿပီးေလ႔လာတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈ တခုတည္းကိုပဲယူတယ္ ဆိုရင္ ဒီလကၡဏာ ၃ ခု ရွိရမယ္လို႔ သူက ဆိုတယ္၊ ႏုိင္ငံေရး ဗ်ဴဟာ အရ သုံးတာ၊ ေလာကီေရးသက္သက္ ( secular ) ပဲ ပါတာ၊ နကိုယ္ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးတမ္းေတြကို မပစ္ပယ္တာ ေတြ ေတြ႔ရမယ္ေပါ့။

          ထည့္စဥ္းစားတဲ႔ ေနာက္အက်င့္တခုကေတာ့ ဘုရင္မွန္း သိသာေအာင္ အဆင့္အတန္းၿပတဲ႔ ပစၥည္းေတြကို ( ကိုယ္ႏုိင္တဲ႔လူဆီက ) အတင္း သိမ္းသြားတာ၊ ( လက္ေအာက္ခံဆီက ) အတင္း ေတာင္းတာ၊ ( ႏုိင္ငံၿခားက ပစၥည္းေတြကို ) ပုံတူလုိက္ကူးၿပီး သုံးတာ မ်ိဳးေတြ ၿဖစ္တယ္။ ဥပမာ ရခိုင္ က ပဲခူးကို ၁၅၉၉ မွာ ႏုိင္ေတာ့ မင္းသုံးပစၥည္းေတြ၊ ဆင္ၿဖဴေတာ္၊ စစ္ရႈံးတဲ႔ ဘုရင္ရဲ႕ သမီး၊ နန္းေတာ္ထဲက ( ဘုရား) ရုပ္ေတြ အကုန္ မ, ခ် လာတာမ်ိဳး ၿဖစ္တယ္။ ၿပန္ေရာက္ေတာ့ ဆင္ၿဖဴရွင္ဘြဲ႔ေတာင္ ခံလိုက္ေသးတယ္။

          ေနာက္ ႏုိင္ငံၿခားက ဘုရင္စတိုင္ ကို ခိုးခ်ေနတုန္းမွာ သူမလုပ္တာ ကိုယ္လဲ မလုပ္ရဘူး။ ဥပမာ ေၿမာက္ဦး က "ဘဂၤလားက စူလတန္" ေတြကို အတုမယူေတာ့တဲ႔ ၁၇ ရာစု အလယ္ပိုင္းေလာက္က်မွ မူဆလင္ေတြကို ႏိွပ္ကြပ္တာေတြ စ လုပ္လာတယ္။ အဲဒီ အရင္ က ဆို အဲဒီေလာက္ မလုပ္ဘူး။

          နန္းတက္ ဒဂၤါးေတြကို ေဝသာလီ နဲ႔ ေၿမာက္ဦးေခတ္ေတြမွာ ေတြ႕ၿပီး ႀကားမွာ မေတြ႔ရဘူး။ ေဝသာလီ ဘုရင္ေတြက ဘဂၤါလီ ဟိႏၵဴ စတိုင္ ဘြဲ႔ေတြ သုံးၿပီး အဲဒီေနာက္ကေန ေလာင္းက်က္ေခတ္ အေစာပိုင္းအထိမွာ ေဒသခံ နံမည္ေတြကိုပဲ သုံးတာ ေတြ႔ရတယ္။ ေဝသာလီ စတိုင္ ငုပ္သြားတဲ႔ သေဘာလို႔ ယူဆရတယ္။

          အဲဒီေနာက္ အုပ္စုေသးေလးေတြကြဲၿပီး အခ်င္းခ်င္း တိုက္ေနတဲ႔ ေခတ္မွာ က်ေတာ့ အင္အားေကာင္းေနတဲ႔ ပုဂံမင္းဆက္ စတိုင္ကို ယူၿပန္တယ္။ နန္းတက္ဒဂၤါး မထုတ္ေတာ့ဘူး၊ ေက်ာက္စာေတြကို အရင္ Deva-negari အကၡရာ သုံးေနရာကေန ပုဂံစတိုင္ ဗမာစာနဲ႔ ေၿပာင္းေရးတယ္။ အေနာ္ရထာ နဲ႔ အေလာင္းစည္သူ ကို သမီး ဆက္တာလည္း ရွိခဲ႔တယ္။ အေလာင္းစည္သူ လက္ထက္မွာ စစ္ေရး အကူအညီ ေတာင္းတာမ်ိဳး ရွိခဲ႔တယ္။ အဲဒါကို ေနာက္ၿမန္မာ သမိုင္းဆရာေတြက ရခုိင္ၿပည္ ပုဂံလက္ေအာက္ တကယ္က်ခဲ႔သလို ေရးတာလည္း ရွိခဲ႔တယ္။ ၁၃ ရာစုမွာ ပုဂံကို တရုတ္ဖ်က္လို႔ ဂိန္သြားေတာ့ လက္ေဆာင္ဘ႑ာ ေပးတာ ရပ္ပစ္လိုက္တယ္။ ေသာက္ဂရုစိုက္စရာ မလိုေတာ့ဘူးဆိုတဲ႔ သေဘာေပါ့။

          အဲဒီေနာက္ ေၿမာက္ဥိးေခတ္မွာ မူဆလင္ စတိုင္ကို ယူၿပန္တယ္။ အဲဒါကို ၂ မ်ိဳး ရွင္းၿပႀကတယ္။ တခုက ရခိုင္က သူ႔လက္ေအာက္ခံ စစ္တေကာင္းသားေတြ နဲ႔ အဆင္ေၿပေအာင္ လုပ္ၿပတာလို႔ ဆိုတယ္၊ ေနာက္တခု က ဘဂၤလား စူလတန္ ရဲ႕ လက္ေအာက္ခံ ၿဖစ္ေနလို႔ စူလတန္ အႀကိဳက္ ေနၿပရတာလို႔ ဆိုတယ္။ အဆို ႏွစ္ခု စလုံးက ၂၀ ရာစု ေခတ္က်မွ ေပၚလာတဲ႔ ဘာသာေရး နဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ လုံးဝ ဆက္စပ္ေနတာမ်ိဳးကို ေရွးတုန္းကလည္း ဒီလိုပဲ ေနမွာပဲ ဆိုၿပီး တြက္လိုက္မိတဲ႔ အမွား ေႀကာင့္ၿဖစ္တယ္လို႔ charney က ဆိုတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အၿမင္အရေတာ့ ေၿမာက္ဦးေခတ္ ရခုိင္ဘုရင္ေတြ က်င့္သုံးခဲ႔တာ မူဆလင္ ယဥ္ေက်းမႈ မဟုတ္ဘူး၊ ဘဂၤလားနန္းတြင္း ယဥ္ေက်းမႈသာ ၿဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

                    အေရွ႕အလယ္ပိုင္းေဒသ မွာ ထြန္းကားခဲ႔တဲ႔ နန္းမူနန္းရာ၊ နန္းတြင္းယဥ္ေက်းမႈ ေတြဟာ ၉ ရာစုေလာက္မွာ သိပ္လူႀကိဳက္မ်ားလာၿပိး ေၿမထဲပင္လယ္တဝိုက္ က မူဆလင္ နန္းေတာ္တိုင္းမွာ ဒီဓေလ့ကို အတုယူၿပီး ေဒသအလိုက္ၿပဳၿပင္သုံးလာႀကတယ္ ဆုိပါတယ္။

သမိုင္းအေထာက္အထားေတြအရေတာ့ အဲဒီ ရခိုင္ဘုရင္ေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာကို ကိုင္းရႈိင္းႀကၿပီး သူတို႔ဘာသာေရးပြဲေတြမွာ မူဆလင္ေတြ မတက္ခ်င္ဘူးဆိုလည္း မတက္ပဲေနခြင့္ၿပဳထားတယ္။ မူဆလင္ မေကာင္းေႀကာင္းေတြပါတဲ႔ ရခုိင္ရာဇဝင္ စာအုပ္ထဲမွာ သူတို႔ ရခုိင္ဘုရင္ေတြက ကုလား ဘြဲ႔အမည္ သုံးတယ္ပဲ ေရးတယ္၊ မူဆလင္ဘြဲ႔ ခံတယ္ လို႔ မေရးဘူး။ သူတို႔ယူတဲ႔ ဘြဲ႔အမည္ေတြကလည္း မူဆလင္ေလာက ထဲက ႀကိဳက္တဲ႔နံမည္ကို ယူတာမ်ိဳး မဟုတ္ပဲ၊ ဘဂၤလား စူလတန္ေတြ သုံးတဲ႔ နံမည္ေတြကိုပဲ ၿပန္ယူထားတာ ေတြ႔ရတယ္။ ၿပီးေတာ့ မူဆလင္ အစစ္သာဆိုရင္ သူတို႔ နန္းတက္ ဒဂၤါးေတြမွာ မူဆလင္ဘြဲ႔ တခုပဲ ထည့္ေပါ့၊ ဘာလို႔ ၿမန္မာလိုဘြဲ႔ကိုေကာ ထည့္ထားတာလဲ လို႔ ေမးစရာ ရွိတယ္။ တကယ္လို႔ ရခုိင္ဘုရင္ေတြက ၈ ရာစုက ဘဂၤလားနန္းတြင္း စတိုင္ကို ယူခဲ႔ရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔က သူတို႔ကို ဟိႏၵဴဘုရင္ေတြလို႔ ထင္ႀကမယ္၊ ၁၅ ရာစုက ဘဂၤလားနန္းတြင္း စတိုင္ကို ယူခဲ႔ရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔က သူတို႔ကို မူဆလင္ဘုရင္ ေတြလို႔ ထင္ႀကမယ္။ သူတို႔အတြက္ တခုတည္း ( ဘဂၤလားစတိုင္ )က ကြ်န္ေတာ္တို႔ အတြက္ ၂ခု ( ဟိႏၵဴ နဲ႔ မူဆလင္ ) လို႔ ၿမင္စရာ ၿဖစ္ေနတယ္။

ဘဂၤလားေဒသမွာ ကိုယ္အာဏာပိုင္တာကို ၿပတဲ႔အေနနဲ႔ ဒဂၤါးေတြ ထုတ္ေလ႔ ရွိတယ္ ( ေငြေႀကးရုိက္ႏွိပ္ခြင့္ ဟာ အစုိးရမွာပဲ ရွိတယ္ )။ အဲဒီ ဓေလ့ကို ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္တဲ႔ စႏၵ ( chandras ) မင္းေတြက စ ခဲ႔တာၿဖစ္တယ္။ ရာဇဝင္မွာ ဘဂၤလားကို မွီခုို ရပါတယ္ဆိုတဲ႔ နရမိတ္လွ က မူဆလင္ ဘြဲ႔မခံခဲ႔ဘူုး။ သူ႔ေနာက္က လူေတြက်မွ ဘြဲ႔ခံတာ၊ ပါရွန္းစာနဲ႔ ဒဂၤါး ထုတ္တာ ရွိခဲ႔တယ္။ ကလီမာပါတဲ႔ ဒဂၤါး ထုတ္တာကလည္း နံမည္ကိုက ကလီမာရွား လို႔ေခၚတဲ႔ ဘေစာၿဖဴ လက္ထက္မွာပဲ ရွိခဲ႔တယ္။ ( တၿခားစာတမ္း တခုမွာ စစ္တေကာင္းကို သိမ္းထားႏုိင္ခဲ႔တဲ႔ ရခုိင္ ဘုရင္ေတြပဲ မူဆလင္ဘြဲ႔ခံတယ္ လို႔ ေတြ႔ခဲ႔ရတယ္ )။ ရခိုင္ေတြ စစ္တေကာင္းကို သိမ္းထားႏုိင္ေပမယ့္ တကယ့္ဝင္ေငြၿဖစ္တဲ႔ ေရေႀကာင္းကူးသန္း ေရာင္းဝယ္မႈေတြကို မူဆလင္ ကုန္သည္ႀကီးေတြကသာ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတာ ၿဖစ္တယ္။ charney က ဒီ မူဆလင္၊ ဘဂၤလား ယဥ္ေက်းမႈကို က်င့္သုံးတာဟာ ဒီမူဆလင္ ကုန္သည္ႀကီးေတြနဲ႔ အဆင္ေၿပခ်င္လို႔လည္း ပါမယ္ လို႔ သုံးသပ္ပါတယ္။

Charney က ၿပန္ခ်ဳပ္ရရင္ ၁၅၊ ၁၆ နဲ႔ ၁၇ ရာစု အစပိုင္းေလာက္က ရခုိင္ဘုရင္တေယာက္ဟာ မူဆလင္ဘဂၤါလီ တေယာက္လိုဝတ္၊ မူဆလင္ ပါရွန္း နံမည္ခံၿပီး ဗုဒၶရုပ္ပြားကို ရွိခုိး၊ သံသရာအတြက္ ပူပန္ၿပီး ကုိယ္ကုိကိုယ္ ဗုဒၶဘာသာ လို႔ ေၿပာတာ အဲဒီေခတ္မွာ ဘာမွ မထူးဆန္း ဘူး လို႔ ေၿပာပါတယ္။ အဲဒီ ေခတ္က မူဆလင္ဘဂၤါလီ စာေရးဆရာေတြကလည္း အဲဒီ ရခိုင္ ( ဘုရင္) ေတြ ေနတာ၊ ထိုင္တာေတြဟာ ( မူဆလင္ေတြ လက္ခံတဲ႔ ေနပုံထိုင္ပုံ ေတြနဲ႔ ယွဥ္ၿပီး ) ေတာ္ေတာ္နိမ့္တယ္ ဆိုၿပီး ေရးခဲ႔ႀကတယ္။
အဲဒီ ဘာသာေရး နဲ႔ အေနအထိုင္ယဥ္ေက်းမႈ ဟာ ေရွးေခတ္က အခုေခတ္လို သိပ္တြဲမထားဘူး ဆိုတာကို နားမလည္ႀကလို႔ မူဆလင္ရခိုင္ဘုရင္ေတြ ရွိခဲ႔တယ္လို႔ အထင္လြဲခဲ႔ႀကရတာလို႔ ဆိုပါတယ္။

No comments:

Post a Comment